Analizirali smo tvrdnju kandidata dviju koalicijskih stranaka (za Grad Zagreb) o stabilizaciji zagrebačkih financija i planiranim ulaganjima.
Autor: Petra Novkovski, univ. bacc. comm., bacc. oec.

Izvor: Možemo.hr (1)

Područje analize
„Financijska stabilnost jedan je od ključnih preduvjeta održivog gospodarskog rasta. Zbog iznimno visokih ekonomskih i socijalnih troškova, očuvanje financijske stabilnosti ima karakter javnog dobra i važan je cilj ekonomske politike. Financijskom stabilnošću ponajprije se bavi makrobonitetna politika koja obuhvaća mjere, instrumente i aktivnosti potrebne za očuvanje stabilnosti financijskog sustava u cjelini jačanjem otpornosti financijskog sustava te izbjegavanjem i smanjivanjem sistemskih rizika“ (2).
Na lokalnoj razini, stabilno i odgovorno upravljanje javnim financijama znači osigurati fiskalnu održivost grada, mogućnost redovitog izvršavanja obveza (dugovanja), zadržati adekvatnu i željenu kreditnu sposobnost kao i stvoriti uvjete za projekte čiji je glavni cilj razvoj. S obzirom na to da je Republika Hrvatska članica Europske unije, lokalne vlasti u EU upravljaju značajnim udjelom javnih rashoda, poglavito u području obrazovanja, komunalija, zdravstva i socijalne skrbi, a u tom kontekstu značajno savjetodavno tijelo je i Odbor regija (OR) koji se sastoji od predstavnika europskih predstavnika regionalne i lokalne vlasti, a daje regijama EU pravo glasa u donošenju EU politika, te je zadužen za provjeru poštivanja regionalnih i lokalnih identiteta, nadležnosti i potrebe. EU Vijeće i EU Komisija dužni su se savjetovati s Odborom o pitanjima vezanim uz vlast na lokalnoj i regionalnoj razini, poglavito oko politika, okoliša, obrazovanja i prometa (3). Također, prema OECD-u, jedinice lokalne i regionalne vlasti odgovorne su čak za 40% javnih investicija u EU, a upravo učinkovite javne financije služe kao temelj koji može privući dodatna sredstva iz fondova EU i tržišta kapitala (4). Zbog navedenog, ovaj članak se bavi analizom izjava dvojice kandidata na lokalnim izborima za Grad Zagreb, Damira Bakića (Možemo!) i Borisa Lalovca (SDP), u kojima se tvrdi da je aktualna zagrebačka vlast uspjela stabilizirati financije zbog čega su otvoreni preduvjeti za značajna ulaganja u infrastrukturne i društvene projekte koji se mogu ostvariti u drugom mandatu.
Tvrdnja iz članka
Portal Index.hr napisao je 12. svibnja 2025. godine sljedeće: „KANDIDATI na listi za zagrebačku Gradsku skupštinu Damir Bakić (Možemo!) i Boris Lalovac (SDP) danas su ustvrdili da je dosadašnja gradska vlast uspjela stabilizirati financije što joj u idućem mandatu omogućuje niz velikih investicija u infrastrukturne i društvene projekte“ (5).
Prenosi se i izjava Borisa Lalovca: „Vladao je potpuni kaos i ne možete se baviti nikakvim velikim projektima dok ne sredite financije s jasnim rokovima plaćanja, visoku razinu transparentnosti i bitno poboljšanim investicijskim rejtingom. Zato su bitna dva mandata jer u prvom sređujete ono što se može, a onda u drugom, za koji se nadamo da ćemo ga dobiti, slijede samo investicije i gradnja.“, a za Damira Bakića se navodi: „Damir Bakić naveo je da je Grad Zagreb, kad je u pitanju investicijski rejting, niz godina tavorio u „smeću“, a danas je ponovno u investicijskom rejtingu, čime je povećan apsorpcijski kapacitet europskih sredstava i ukupan kredibilitet.“ (6)
Analiza podataka
Prema službenim dokumentima Grada Zagreba (7), proračun za 2025. godinu planiran je s ukupnim prihodima od 2,75 milijardi eura i rashodima od 2,89 milijardi eura što je vidljivo na Slici 1.

Slika 1. Prihodi i rashodi proračuna Grada Zagreba
Izvor: (8)
Također, kapitalna ulaganja u 2025. godini planirana su u iznosu od 333 milijuna eura, što je osmerostruki porast u odnosu na 2021. godinu kada je aktualna vlast preuzela upravljanje Gradom, i 50% u odnosu na 2024. godinu (9). Od ukupnog iznosa kapitalnih ulaganja, 167 milijuna eura osigurano je za 10 velikih projekata – nova gradska knjižnica (Paromlin), Dom sportova, bazeni Špansko, stanovi u Podbrežju i podvožnjak Medpotoki (10). Preostalih 50% sredstava u kapitalnim ulaganjima predviđeno je za nastavak ulaganja u vrtiće, škole, zdravstvene ustanove i objekte socijalne skrbi, ali i zaštitu i obnovu nakon potresa. Također, očekuje se i iskorištavanje sredstava iz fondova EU od 186 milijuna eura, a to je višestruko više nego 2019. godine kada je povučeno 30 milijuna eura (11). Prema kreditnom mišljenju Moody’s-a, objavljenom 15. studenog 2024. godine, „kreditni profil Grada Zagreba (A3 stabilan) odražava njegovo dosljedno snažno upravljanje proračunom koje rezultira poboljšanim operativnim i financijskim rezultatima koji podržavaju kontinuirano smanjenje duga i stvaranje rezervi likvidnosti. Institucionalni okvir je snažan, a Grad ima koristi i od svog snažnog i dobro diversificiranog gospodarstva, koje čini jednu trećinu bruto domaćeg proizvoda (BDP) zemlje“ (12). Prije objavljene analize, kreditni rejting Grada Zagreba bio je slabiji, odnosno Baa2, pozitivno.
Na Slici 2. prikazani su ključni fiskalni pokazatelji Grada Zagreba u razdoblju 2019.-2025., koji uključuju kretanje duga, proračunskog salda, kapitalnih rashoda i transfera iz viših razina vlasti. Ti podaci ukazuju da se neto izravni i neizravni dug u odnosu na prihode poslovanja kontinuirano smanjuje – s 109,7% u 2020. na projekciju od 49,3% u 2025. godini, a to znači da se upravljanje zaduživanjem znatno poboljšalo. Isto tako, primarni saldo poslovanja u 2025. godini predviđa se na 28,7% prihoda poslovanja, što je veoma dobar fiskalni rezultat i pokazatelj stabilnosti financija. Grad Zagreb smanjuje i opterećenje otplata duga, s 13,1% u 2023. godini na predviđenih 5,4% u 2025. godini, što povećava fiskalni prostor za projekte razvojnog karaktera.

Slika 2. Ključni pokazatelji Grada Zagreba
Izvor: (13)
Ocjena točnosti i zaključak
Tvrdnja kandidata Damira Bakića i Borisa Lalovca može se ocijeniti kao utemeljena. Podaci iz službenih izvora Grada Zagreba i međunarodnih kreditnih agencija ukazuju da je proračun znatno povećan, da postoji rast kapitalnih ulaganja, da se EU fondovi dobro iskorištavaju i da se podiže kreditni rejting glavnog grada RH. Ovi pokazatelji podupiru tvrdnju da je aktualna zagrebačka gradska vlast uspjela konsolidirati javne financije Grada te da su time stvoreni preduvjeti za realizaciju investicijskih projekata koje bi, u suradnji s koalicijskim partnerom SDP-om, mogla provesti ako im građani ponovno ukažu povjerenje na izborima. Zbog svega navedenog, navedene izjave ocjenjuju se ocjenom točno.
Reference
- Vidi:https://mozemo.hr/mozemo-i-sdp-predstavili-izborni-program-za-zagreb/
- Vidi:https://www.hnb.hr/temeljne-funkcije/financijska-stabilnost/o-financijskoj-stabilnosti
- Vidi:https://www.edic-cakovec.eu/wp-content/uploads/2015/02/Kako-funkcionira-EU.pdf
- Vidi:https://www.oecd.org/en/topics/regional-rural-and-urban-development.html
- Vidi:https://www.index.hr/vijesti/clanak/mozemo-i-sdp-u-zagrebu-smo-rijesili-financije-u-drugom-mandatu-krecu-investicije/2669759.aspx
- Vidi:https://www.index.hr/vijesti/clanak/mozemo-i-sdp-u-zagrebu-smo-rijesili-financije-u-drugom-mandatu-krecu-investicije/2669759.aspx
- Vidi:https://www.zagreb.hr/UserDocsImages/arhiva/financije/proracun%202025/Kratki%20vodi%C4%8D.pdf
- Vidi:https://www.zagreb.hr/UserDocsImages/arhiva/financije/proracun%202025/Kratki%20vodi%C4%8D.pdf
- Vidi:https://zagreb.hr/proracun-zagreba-za-2025-kapitalna-ulaganja-porasl/203635
- Vidi:https://zagreb.hr/proracun-zagreba-za-2025-kapitalna-ulaganja-porasl/203635
- Vidi:https://zagreb.hr/proracun-zagreba-za-2025-kapitalna-ulaganja-porasl/203635
- Vidi: https://zagreb.hr/kreditne-ocjene-grada-zagreba/113893
- Vidi: https://zagreb.hr/kreditne-ocjene-grada-zagreba/113893