Glas Slavonije prenosi tvrdnju da je povećanje trošarina nužno radi usklađivanja s EU, no važeći europski propisi upućuju da je riječ ponajprije o domaćoj fiskalno-zdravstvenoj odluci, a ne o trenutačno prisilnoj EU obvezi.
Autor: Josip Tomašković

Izvor: Slika generirana programima Dalle-3 i Sora, 2025.

Tvrdnja koja se analizira
U članku Glasa Slavonije objavljenom 18. prosinca 2025. prenosi se izjava ravnatelja Carinske uprave Maria Demirovića: “Hrvatska je na europskom minimumu i usklađivanje visine trošarine je zapravo potreba usklađivanja s europskim trošarinskim propisima.” (1) U istom tekstu navodi se i da država povećava trošarine uz obrazloženje da će proračun dobiti oko 130 milijuna eura. (1)
Područje analize
Trošarine na duhanske proizvode uobičajeno imaju dvojaku funkciju. S jedne strane, riječ je o stabilnom fiskalnom prihodu. S druge strane, porezne i cjenovne mjere dio su javnozdravstvenih politika jer rast cijena u prosjeku smanjuje potrošnju, osobito kod mladih i nižih dohodovnih skupina. Taj pristup prepoznaje i Okvirna konvencija Svjetske zdravstvene organizacije o nadzoru nad duhanom, koja u članku 6 naglašava da su porezne i cjenovne mjere učinkovito sredstvo smanjenja potrošnje te ostavlja državama suvereno pravo oblikovanja porezne politike uz poziv da porezne mjere usklade sa zdravstvenim ciljevima. (8) U Europskoj uniji postoje usklađena minimalna pravila o strukturi i minimalnim pragovima oporezivanja cigareta, no države članice i dalje samostalno određuju konkretne iznose iznad minimuma i dinamiku povećanja. Europska komisija na službenim stranicama sažima da se radi o minimalnim pravilima, odnosno okviru koji treba poštovati, dok se nacionalne stope u praksi razlikuju. (5) Stoga je ključna razlika između “usklađivanja” u smislu poštivanja minimalnih pragova i strukture, te “usklađivanja” kao političke odluke da se trošarine podignu iznad minimuma radi kombinacije proračunskih i zdravstvenih ciljeva. Za provjeru tvrdnje potrebno je razjasniti četiri pitanja. Prvo, na čemu se pravno temelji najava poskupljenja i u kojoj je fazi postupak. Drugo, što je sadržaj “EU minimuma” u pravnom smislu. Treće, može li se na temelju važećih hrvatskih stopa opravdano reći da je Hrvatska “na europskom minimumu”. Četvrto, što se iz službenih obrazloženja može zaključiti o motivaciji mjere: je li riječ o obveznom “usklađivanju” ili o domaćem odabiru politike.
Analiza
U prvoj razini, treba promatrati što je rečeno i kako je to uokvireno. Izjava “Hrvatska je na europskom minimumu” i tvrdnja da je povećanje trošarina “potreba usklađivanja s europskim propisima” formulirane su tako da stvaraju dojam nužnosti. To indicira da se odluka prezentira kao nešto što proizlazi iz vanjskih pravila, a ne kao izbor domaće porezne politike. Iz toga čitatelj može zaključiti da je Hrvatska trenutačno ispod ili na rubu EU zahtjeva te da je povećanje praktički prisilno kako bi se izbjeglo kršenje propisa. (1) U drugoj razini, važno je utvrditi pravni status promjene. Članak Glasa Slavonije oslanja se na medijski prikaz “poskupljenja od 1. siječnja”, ali istodobno se u javnom prostoru kao temelj promjene pojavljuje nacrt uredbe na e Savjetovanjima. (2) Takav postupak je uobičajen: visine trošarina se u Hrvatskoj u pravilu određuju uredbom. Važeće iznose za 2025. godinu propisuje Uredba o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode objavljena u Narodnim novinama 27. lipnja 2025. (3) Carinska uprava na svojim stranicama dodatno potvrđuje donošenje i stupanje na snagu te uredbe. (4) To znači da je polazište za usporedbu jasno i provjerljivo: postojeći iznosi su već propisani i objavljeni. U trećoj razini dolazi sadržaj EU minimuma i ono što se u javnosti često skraćuje na jednu riječ “minimum”. U europskom okviru za cigarete uobičajeno se govori o kombinaciji relativnog i fiksnog minimuma, uz iznimku kada je ukupna trošarina dovoljno visoka. U dokumentima Europske komisije vezanim uz reviziju pravila izrijekom se navodi da Direktiva zahtijeva da ukupna trošarina bude najmanje 60 posto ponderirane prosječne maloprodajne cijene i da ne smije biti niža od 90 eura na 1000 cigareta, pri čemu se 60 posto ne mora ispuniti ako država ionako naplaćuje najmanje 115 eura na 1000 cigareta, tzv. escape clause. (7) Ista logika vidljiva je i u Komisijinu izvješću o učincima reforme, objavljenom na EUR Lexu, koje je sastavni dio paketa prijedloga revizije iz srpnja 2025. (6) U četvrtoj razini treba usporediti hrvatske važeće iznose s tim pragovima. Važeća hrvatska uredba propisuje minimalnu trošarinu na cigarete od 124,20 eura na 1000 cigareta. (3) To je iznad fiksnog minimuma od 90 eura koji se navodi u europskom okviru, i iznad praga od 115 eura koji se u europskim dokumentima navodi kao prag nakon kojeg država ne mora dokazivati ispunjenje 60 posto kriterija. (6) (7) Iz toga proizlazi da tvrdnja “Hrvatska je na europskom minimumu”, ako se čita kao tvrdnja o pravnom minimumu EU, nema čvrsto uporište u brojkama iz važećeg propisa. Ovdje je važno uočiti i moguću dvosmislenost. “Europski minimum” u svakodnevnom govoru ponekad znači “među najnižima u EU” prema usporedbi država, a ne nužno “ispod minimalnih pragova EU prava”. Međutim, izjava koja odmah zatim govori o “potrebi usklađivanja s europskim trošarinskim propisima” tu dvosmislenost sužava: čitatelj se vodi prema zaključku da je riječ o pravnoj obvezi. (1) Kada se komunikacija oslanja na takvo uokvirivanje, ona funkcionira kao prebacivanje odgovornosti na “Bruxelles”: odluka se manje doživljava kao domaći odabir, a više kao namet. To indicira retoričku strategiju pozivanja na autoritet i implicitnog rasterećenja domaće politike od potrebe da javnosti objasni vlastite ciljeve i kompromis između prihoda i zdravlja. Peto, treba provjeriti što službena obrazloženja same promjene govore o motivaciji. Nacrt uredbe na e Savjetovanjima predviđa promjene specifične trošarine, proporcionalne stope i minimalne trošarine te obuhvaća i druge proizvode poput e tekućina i grijanih duhanskih proizvoda. (2) U praksi, takvi nacrti uredbi standardno sadrže fiskalne procjene i obrazloženje ciljeva. U ovom slučaju u medijskom prostoru se prenosi brojka od oko 130 milijuna eura dodatnog prihoda, što je konzistentno s time da se mjera pravda i fiskalnim učinkom. (1) Povezani medijski izvještaji dodatno ističu da država povećanjem trošarina želi i smanjiti “loše pušačke navike”, što se uklapa u javnozdravstveni okvir mjere. (9) Takav spoj ciljeva nije sporan sam po sebi, ali je bitan za ocjenu tvrdnje o navodnoj prisili EU. Šesto, kada se tvrdi da je povećanje “potreba usklađivanja s europskim propisima”, važno je razlikovati dva scenarija. U prvom scenariju država je ispod EU minimuma i mora podignuti trošarine kako bi bila usklađena. U drugom scenariju država je već iznad EU minimuma, ali podiže trošarine jer želi dodatne prihode, želi postići zdravstvene učinke, ili se želi približiti prosjeku ili višim razinama u drugim državama. Na temelju važeće minimalne trošarine od 124,20 eura na 1000 cigareta, hrvatska situacija više nalikuje drugom scenariju. (3) (6) (7) To ne znači da se u EU ne odvija proces revizije pravila. Komisija je 16. srpnja 2025. predstavila prijedlog revizije Direktive i pripadajuće dokumente, uz najavu da bi se novi okvir mogao primjenjivati od 2028. godine. (10) Međutim, iz toga ne slijedi da današnje povećanje trošarina u Hrvatskoj predstavlja ispunjavanje trenutačne, neposredne obveze, nego prije domaći izbor politike u postojećem okviru, uz moguće anticipiranje budućih trendova. Sedmo, korisno je i prizemljiti dio tvrdnje koji se odnosi na poskupljenje. Rast minimalne trošarine može utjecati na donji segment cijena i potaknuti korekciju maloprodajnih cjenika. No koliki će biti konačni rast cijena ovisi o ponašanju proizvođača, distributera i trgovaca, a ne samo o iznosu trošarine. Iz toga čitatelj može zaključiti da naslovna tvrdnja o poskupljenju u pravilu opisuje smjer, ali ne precizno mjeri učinak u eurima po pakiranju bez detaljnijih tržišnih podataka. U tom smislu, medijska formulacija može biti informativna, ali ostaje opća.

Graf: EU pragovi i hrvatska minimalna trošarina (€/1000 cigareta). Hrvatska je već iznad EU fiksnog minimuma (90 €) i iznad praga od 115 €, što relativizira tvrdnju da se povećanje mora provesti “zbog EU minimuma”.
Na kraju, u ocjeni treba biti precizan: izjava da se trošarine “svake godine razmatraju” i da se Hrvatska “približava europskim minimumima” može odražavati politički narativ o kretanju prema europskim standardima. (1) Ali kada se to prevede u tvrdnju o nužnosti “usklađivanja s europskim propisima”, a istodobno važeći propisi pokazuju da je minimalna trošarina već iznad ključnih pragova koji se ističu u europskim dokumentima, tada komunikacija postaje zavaravajuća u svojoj impliciranoj poruci. (3) (6) (7)
Zaključak
Glas Slavonije korektno prenosi da država razmatra povećanje trošarina i da se mjera javno objašnjava proračunskim učinkom od oko 130 milijuna eura. (1) Međutim, ključna poruka prenesene izjave, da je Hrvatska “na europskom minimumu” te da je povećanje trošarina “potreba usklađivanja s europskim trošarinskim propisima”, indicira trenutačnu prisilnu EU obvezu. Dostupni propisi i službeni iznosi upućuju da Hrvatska već važećom uredbom ima minimalnu trošarinu na cigarete od 124,20 eura na 1000 cigareta, što je iznad pragova koji se u europskim dokumentima navode kao fiksni minimum od 90 eura te praga od 115 eura koji se navodi uz tzv. escape clause. (3) (6) (7) Iz toga slijedi da se najavljeno povećanje uvjerljivije tumači kao domaća fiskalno-zdravstvena odluka unutar postojećeg EU okvira, a ne kao nužno “usklađivanje” zbog trenutačne neusklađenosti. Time ovom članku dajemo ocjenu Lažne uzbune; ,,većinski netočan”.
Vidi:
- Glas Slavonije. Pušače čeka novo poskupljenje: Cigarete skuplje zbog viših trošarina. 18.12.2025. https://glas-slavonije.hr/novosti/hrvatska/2025/12/18/pusace-ceka-novo-poskupljenje-cigarete-skuplje-zbog-visih-trosarina-736412
- e-Savjetovanja, Ministarstvo financija RH. Savjetovanje za Nacrt Uredbe o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode (entityId=32298). 2025. https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=32298
- Narodne novine. Uredba o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode (NN 95/2025). 27.06.2025. https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2025_06_95_1291.html
- Carinska uprava RH. Donesena je Uredba o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode. 27.06.2025. https://carina.gov.hr/vijesti/donesena-je-uredba-o-visini-trosarine-na-duhanske-preradjevine-i-duhanske-proizvode-16989/16989
- Europska komisija. Excise duties on tobacco. https://taxation-customs.ec.europa.eu/taxation/excise-duties/excise-duties-tobacco_en
- Europska komisija. Commission Staff Working Document, Impact Assessment Report, CELEX: 52025SC0560. 16.07.2025. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52025SC0560
- Europska komisija. Commission proposal package on the revision of the Tobacco Taxation Directive, opis minimuma 90 EUR i praga 115 EUR. 2025. https://taxation-customs.ec.europa.eu/taxation/excise-duties/excise-duties-tobacco/revision-tobacco-taxation-directive-proposal_en
- World Health Organization. WHO Framework Convention on Tobacco Control. 2003. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/42811/9241591013.pdf
- Dnevnik.hr. Novi udar na pušače! Stiže novo poskupljenje, evo i od kada. 18.12.2025. https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/novi-udar-na-pusace-stize-novo-poskupljenje-evo-i-od-kada-trgovci-ce-pokusati-prevaliti-porez-na-krajnjeg-potrosaca—952670.html
- Europska komisija. European Commission modernises Tobacco Taxation Directive. 16.07.2025. https://taxation-customs.ec.europa.eu/news/european-commission-modernises-tobacco-taxation-directive-2025-07-16_en